mandag, maj 25, 2009

SÅ blev der jo tid til at blogge


Der har været mange sverigesture her på det sidste, ganske enkelt på grund af de mange helligdage og dermed muligheden for at rumstere og tage nærmere i vare på vores svenske husmandssted. Nå men altså når man bor kun 100 km fra Göteborg og der er Nordisk Quiltetræf dér, så må man da lige forbi for at se hvordan sådan noget tager sig ud.
Det var af en ganske ganske anden kaliber end jeg havde forestillet mig. Havde nok regnet med at det var større og endnu mere imponerende end vore danske patchworktræf. Det var det ikke, kan jeg så sige. Ovenfor ses hvad jeg købte: Indgangsbillet, et taskemønster og en nordisk træfpin. Ialt for 295 svenske kroner. Der var ca. 1/3 - 1/4 antal butikker end på dansk træf, og ca. 1 kvardratmeter for hver 5 personer at bevæge sig på. Jeg opgav ganske enkelt at nå frem til selveste stofferne. Jeg havde derfor rigelig tid til at se lidt nærmere på byen. Manden min havde nemlig sat mig af ved Folkets Hus hvor træffet var, for selv at køre lidt videre til en specialforretning med linoliemaling, ditto sæbe og andre nørdede sager til gamle huse.


Så jeg var en tur på gågaden i det nordlige centrum. Sådan har jeg forstået at Göteborg er skruet sammen med flere centra (hedder det vidst i flertal). Haga Nygata - en gade i gammel stil med smukke gamle huse, den ene mere indbydende café end den anden, og specialforretninger med islæt af nostalgi på ægte facon. Således kom jeg også forbi en antikvar boghandel med flere håndarbejdsbøger i udstillingsvinduet. Jeg anede straks at her var der måske en mulighed for at finde noget jeg længe har ledt efter. Og da da da darrrr ganske rigtigt "Trolla med trasor". Jeg har lånt den adskillige gange på biblioteket for at have den i beredskab, til jeg en skønne dag skulle komme i besiddelse af så meget tid, at jeg ville kunne væve kludetæpper. NU HAR JEG DEN SELV :o), og mit bibliotekseksemplar kan jeg aflevere een af dagene, uden at bekymre mig om den er der, når jeg får brug for den. PS 75,- svenske - det var skisme da et godt køb, og standarden er helt i top.

2 kommentarer:

strikkeforsker sagde ...

Jeg som synes, at dansk patchwork træf var dyrt :-(

Det lyder som om, at I nyder livet i det svenske. Det lyder så hyggeligt med et svensk hus.

Jette sagde ...

Så glæder jeg mig da til at se lidt patchwork fra dig også. Det var jo ikke meget du fik med hjem, men godt du fik bogen.