søndag, marts 04, 2007

Løst og fast om strikke...ligheder

Var på strikkecafé i torsdags. Hyggeligt, og kvinden fra Egtved kom og fortalte om egne finuldsfår. Der var lækkert garn i naturens egne farver og fine modeller. Det garn var altså ikke til at stå for. Faktisk lige sådan noget jeg har gået og tænkt på. Sådan noget til pinde 3, og som er lidt mere puffet end tvinni. Det gør nemlig, at jeg kan strikke det lidt pænere. Købte garn og opskrift til en model der er enkel, med bred rib på brystet og i kanterne, og med en pæn bådformet hals. Kan ikke vise den, da opskriften ikke har tegning eller billede. Så er der lige det med strikkefastheden, hvor forskriften er 22m/10 cm. Har nok nærmere 26m/10 cm. Strikker så i den største størrelse, og er hele tiden i tvivl om den nu kommer til at passe. Det ene øjeblik synes jeg den bliver for lille - det næste, for stor, men fortsætter lidt endnu. Kom så lige til at tænke på et farvekort jeg har fra Tingvad væv og garn - tror jeg nok det hedder. Det er også finuld i de lækreste farver. Det har nr. 7/2, dvs. totrådet og der går 7000 m/kg, og skulle give en strikkefasthed på 26m/10 cm på pinde 3. "Mit" finuld har en løbelængde på 450 m/100 g, dvs. 4500 m/kg. Det har nr. 10/2, og hvis det er angivet i samme målestok som uld normalt er angivet i, betyder det at det er totrådet og så skulle der gå 10.000m/kg. Det stemmer ikke..... Det er nok fordi der er visse ting udi uldgarns løbelængde og vægt, jeg ikke forstår mig på, selvom jeg bilder mig ind, at have en smule forstand på slige sager. Nå, men det korte af det lange er, at jeg rigtig godt kunne tænke mig at kreere bluser selv, men et lille kursus kan måske gavne. På farvekortet står der at garnet ligger i 50g nøgler pakket i 1kg/pose. Det er altså lidt utilnærmeligt, hvis man skal købe 1kg af hver af f.eks. 4 farver, hvis man skal eksperimentere lidt.
P.s. har lige sat skildpadden øverst oppe i parantes ti hi.

Ingen kommentarer: