lørdag, august 23, 2008

"At leve er en evig kamp med....

trolle og dæmoner. At digte er at sætte sig selv i bås" Ca. sådan, og nogenlunde sådan: "Det kan vel da for fanden ikke være sådan i livet, at de dumme skal herske over de kloge". Ja, det er ikke noget jeg har fundet på, men disse og mange mange andre små anekdoter/citater står skrevet på Karl Johans Gata i Oslo. Det er brudstykker fra Peer Gynt, breve til Georg Brandes og mange andre. Jo, jeg har været i Oslo, og med paraply i den ene hånd og garnposer i den anden, gående sidelæns, først den ene vej og så den anden vej, for at læse skriften på Karl Johan, kunne man nok få associationer i retning af "I'm singing in the rain".
Fordi manden min ikke rigtig har haft ferie, men hele tiden havde noget arbejde at gøre i Oslo, fik jeg den mulighed at komme med, og det siger man jo ikke nej til.




Det er blevet til 4 skønne dage i den oslo'ske heksekeddel. Det vil jeg kalde det, for hold da op en trafik der er i Oslo, samtidig med at det halve af byen er under omkonstruktion, er der en hektisk trafik af sporvogne, busser, lastbiler og alt den mindre trafik. Jo vidst, der er selvfølgelig gågader, men nu ikke så mange, som man måske kunne forvente. Til gengæld er der rigtig mange centre, og det er ikke bare nogle små forkølede nogle, nææe nej det er nogle ordentlige nogle. Nå, men jeg er nu ikke til centre sådan set, heller ikke selv om det regner. Nej jeg har gået Oslo tyndt, og kørt med bus som en indfødt. De har et rigtig godt bussystem med alle oplysninger om stoppesteder og tidspunkter både inde i bussen og ude på stoppestedet - bare fint. Jeg har været en tur på Grünerløkke (som Københavns Nørrebro og Vesterbro) for at besøge Du Store Alpakka, hvor jeg købte Tynn Alpakka til en slags halstørklædesjal med hæklerier i spidserne. Jeg tror nu nok det er den samme alpaca som fra Garnstudio. Det ligner ihvertfald meget. Det sorte her har jeg strikket på maskinen, og overvejer om jeg skal hækle en kant omkring for at mindske rulningen. Har også været en tur i Heimen Husflid og set mange smukke ting. Kiggede bl.a. lidt på bunader, norske folkedragter. Skal da lige love for at den er tung sådan en dame bunade. Tyk tyk uld med velourbesætninger og forskellige bånd alle steder. Jo det er sandelig et kunstværk, og jeg kan forstå mange nordmænd går ret meget op i det foretagende. Selv unge, naturligt udseende mænd, kom ind i butikken for at prøve sko til herre bunaden. Husfliden besøgte jeg også, og blev altså helt varm på vævning igen. Ååe hvor kunne jeg tænke mig at skifte min gamle væv ud med en ny Glimåkra væv, eller Oxberg, som har overtaget, så vidt jeg har forstået.
Nåe jo, en eftermiddag kørte vi til Norefjell, hvor vi tidligere har holdt sommerferie. Der er så kønt. Dejligt landskab og fred og ro. Dér vil jeg hen igen.



Nå, men vil lige vise begyndelsen på Sprite version 2. Med eget håndspundet garn. Boblerne skal så være i forskellige farver, og jeg bliver altså nødt til at have noget merino i farven Raspberry, og flere af de andre kan jeg jo lige så godt bestille samtidig *S*. Altså hvis jeg selv skal sige det, så er det en grove god fornøjelse at strikke af håndspundet garn.
Ja og så er programmet for strikkecafé udkommet. Hvis der er nogle der mangler, så se lige forbi Ullas blog. Det tegner til hyggelige aftner :-)

4 kommentarer:

Jette sagde ...

Velkommen hjem igen, og sikke fine ting du har erhvervet. Sprite bliver da fin med farvede bobler, og så er det bedre at strikke den i uld end det stive bomuld. Vi ses til strikkecafe...

strikkeforsker sagde ...

Velkommen hjem - og tak for turen gennem Oslo. Sjov ide med Sprite, den skal nok blive en glad bluse.

p.s. Tak for reklamen.

Tine sagde ...

Ja, Oslo er en dejlig by.
For år tilbage var jeg ofte i Oslo, men det er nu ved at være lang tid siden sidst.

Sikke fine ting du fik købt
Og et lækkert halstørklæde. Blusen ser utrolig fin ud.

Unknown sagde ...

Velkommen hjem - det har vist været en HERLIG tur til Oslo!!! Har du set, jeg har en væv til salg? Prisen kan vi nemt handle om, den er så god som ny, og der er MASSER af tilbehør til.